پیشنهادات گوگل چیست و چرا مهم است؟
مطالعه صفحه نتایج جستجو یکی از هنرهای تحلیلگران سئو و استراتژیستهای سئو است. مطالعه صفحه نتایج جستجو موسوم به SERP کار دشواری است و با پیداکردن الگوهایی که در این صفحه وجود دارد تقریبا میتوان نشانههایی آشکار از روشهای تصمیمگیری گوگل برای نمایش نتایج جستجو را کشف کرد.
همه چیز با کلمه کلیدی شروع میشود کار با ارائه کلمه کلیدی به گوگل و کلیک روی دکمه جستجو اتفاقی بسیار پیچیده ولی بظاهر ساده را رقم میزد. گوگل پس از توجه به فاکتورهای زیاد در مورد خود کاربر، جغرافیا، دستگاه، ابعاد نمایشگر، زبان و سن و سال و جستجوهای سابق و سایتهایی که به آنها سر زده، سعی میکند نتایج را طوری نمایش دهد که برای آن کاربر مناسب است.
گوگل در پسزمینه این جستجو اتفاقات بزرگی را در کسری از ثانیه رقم میزد که خودش یک شاهکار زنده محسوب میشود اما زیبایی اثر را در چیزی بنام “تجربه جستجو” میتوان فهمید. گوگل با نمایش نتایج مرتبط و همینطور معماری مفاهیم و نتایج جستجو و استفاده مشخص از المانهای نمایش نتایج در صفحه اول سعی میکند صفحهای از نتایج بسازد که شما نیاز به مراجعه به صفحه اول نداشته باشید.
چرا صفحه اول گوگل و مطالعه آن مهم است؟
صفحه اول گوگل مستندی نیمهشفاف از روش نتیجهگیری گوگل برای نمایش نتایج جستجو است و سعی میکند طوری این صفحه را با نتایج مختلف و متفاوت پر کند که کاربر بتواند به پاسخ جستجویش دست پیدا کند. بیشتر جستجوها بلند و سوالی هستند بنابراین گوگل باید یک موتور پاسخ باشد و کاربر را در یک تجربه جستجو تا رسیدن به پاسخ موردنظر همراهی کند. این عبارت درواقع کلید این معماست: تجربه جستجو.
تجربه جستجو یعنی شما از نقطهای که جستجویتان را شروع میکنید و تا زمانی که پاسختان را دریافت میکنید چه احساسی پیدا میکنید؟ نکته مهم اینست که مسئولیت تجربه جستجو بعهده گوگل است و خلق تجربه خوب از جستجو برای کاربر سهام گوگل در بازار بورس را حفظ میکند در غیر این صورت این شرکت باید تعطیل شود.
مطالعه صفحه اول گوگل معماری نیمه مشخصی دارد، استفاده از اختلاف، متضاد و مترادف برای جستجوهای کوتاه و استفاده زیاد از ارتباط و تنوع برای جستجوهای بلند نشانههای اصلی نتایج جستجو هستند.
اختلاف در نتایج جستجو؛ مطالعه نتایج و روش گوگل در دنیای اختلاف
هر زمان که گوگل با کلمات کلیدی کوتاه در جستجوی کاربران روبرو شود سعی میکند ابعاد مختلف جستجوها و همینطور مفاهیم مرتبط با آن عبارت را در نظر گرفته و در نتایج نمایش دهد. مثلا زمانی که شما برای یک عبارت جستجو میکند که اسم یک شرکت دوچرخهسازی و اسم یک مکان تاریخی باشد هر دو آنها را در نتایج و البته با رعایت اولویت مبتنی بر شهرت و شناخت نمایش میدهد.
نتایج متضاد؛ راهنمای گوگل برای روشنگری
چه زمانی شده در مورد سهام یک شرکت تحقیق کنید؟ چه زمانی شده که یک نرمافزار را جستجو کنید؟ چه زمانی شده که برای یک موضوع که در مورد آن شک دارید جستجو کنید؟ معمولا گوگل سرویسهای مختلف، گزینههای مختلف و در رقابت را بعنوان یک انتخاب به کاربر در نتایج جستجو ارائه میکند. گوگل اینطور تلاش میکند با نمایش گزینههایی که مسیر شما را ممکن است به تمامی پس از انتخابشان تغییر دهند عدالتی یک سویه به نفع انتخاب شما ایجاد کند.
نتایج جستجوی مترادف؛ تلاش گوگل برای کمک به تصمیمگیری در جستجو
جستجو میکنید تا از گزینههای مختلف آگاه شوید و زمانی که شما یک موضوع را جستجو میکنید گوگل نتایج مرتبط را به کلی نمایش میدهد. مثلا وقتی برای مارتین اسکورسیزی یا عباس کیارستمی جستجو میکنید فیلمها، آهنگسازان فیلمهایشان، نویسندگان فیلمها، جوایز و مناسبتها و… را بعنوان گزینههای مترادف نمایش دهد و بشما بگوید که شاخههای جستجو میتواند تغییر کند تا شما به نتیجه برسید.
ارتباط بین نتایج جستجو؛ گوگل میگوید شما کجا ایستادهاید
اگر ارتباطی بین نتایج جستجو پیدا کنید یعنی شما برای موضوعی تخصصی جستجو کردهاید که هر سایت و نتیجهای سعی میکند در مورد آن موضوع مواردی را بشما نمایش دهد. زمانی که کاربر جستجویی دقیق دارد و تلاش میکند تا به پاسخ سوالهایش بپردازد گوگل سعی میکند نتایج مرتبطی را نمایش دهد تا در دستیابی شما به نتایج جستجو کمک کرده باشد.
تنوع در نتایج؛ هر زاویه یک شانس نمایش
گوگل میگوید هر سایت یک شانس نمایش دارد و مجوز ایمپرشن Impression را به آن میدهد. گوگل اجازه میدهد در نتایج جستجوی شما تنوع زیادی اتفاق بیافتد تا شما زوایای جدید را کشف کنید. مثلا برای سیستم عامل ویندوز اگر جستجو کنید راهنمای نصب، گزینههای دانلود، راههای افزایش امنیت و… هم ممکن است برای شما نمایش داده شود.
تاثیر پیشنهادات گوگل روی سئو
سئوکارها با نگاه به پیشنهادات جستجوی گوگل موارد زیادی از جستجوی روزانه کاربران را کشف میکنند:
- کاربران در مورد چه چیزی جستجو میکنند
- نیاز روز کاربران در هر زمینهای چیست
- ترندهای روز چیست و چطور جستجو میشود
- کاربران در مورد یک موضوع مشخص چه چیزی را نمیدانند
- پراکندگی جغرافیایی جستجو چه آماری دارد
- و…
با گردآوری این پیشنهادات، دریافت آنها یا دستیابی به حجم زیادی از آنها شما میتوانید به کلماتی دست پیدا کنید که شکاف زیادی بین شما و رقبای سئو ایجاد کنند. چون معمولا شکافهای محتوایی با این کلمات پر میشود و اگر کلمات زیادی در قالب پیشنهادات گوگل داشته باشید میتوانید از آنها برای تولید محتوایی استفاده کنید که رقبا از آن خبری ندارند.
دسترسی شما به این کلمات کمکتان میکند استراتژی جامعتری منطبق با نیاز مخاطبین بسازید و تولید محتوای سایت را با این کلمات کلیدی معماری کنید و مفاهیم هر صفحه از وبسایت را بر اساس آنها مرتب کنید، با گردآوری لیستی بزرگ از این کلمات میتوانید مرز بین جستجوهای تجاری، اطلاعاتی و عمومی را پیدا کرده و فقط برای کلماتی سایت خودتان را جهت کسب رتبه آماده کنید که قابلیت اقتصادی بالایی دارند و رقابت در آنها بسیار کم است.