چطور رتبه کلمات کلیدی را در نتایج جستجو استخراج کنیم؟
برای این موضوع ابتدا باید با مهمترین موارد در این زمینه آشنا شویم. بیایید مطالعهمان را شروع کنیم تا با بازیِ جالب رتبه و رنکینگ در گوگل بیشتر اشنا شویم.
رتبه و رنکینگ در گوگل چیست؟
به جایگاهی گفته میشود که یک صفحه یا آدرس اینترنتی در بین نتایج جستجو کسب کرده و بین 1 تا 10 (در صفحه اول نتایج جستجو) قرار دارد و اگر بیشتر از 10 باشد در صفحه دوم با N+1*10 شمارش میشود (مثلا در صفحه دوم رتبه 5 – یعنی 5 + (1 * 10) = 15 و این ضریب به ازای هر صفحه افزایش پیدا میکند. مثلا در صفحه 5 گوگل، جایگاه 8 برابر میشود با 8 + (5 * 10) = 58
چرا جایگاه کلمات کلیدی در گوگل مهم است؟
هرچقدر رتبه یک صفحه در نتایج جستجوی یک کلمه کلیدی به صدر صفحه نتایج نزدیکتر باشد (عدد کوچکتر در واحد شمارش رتبه نتایج جستجو) شانس دریافت کلیک از کاربران برای آن صفحه افزایش پیدا میکند. بدین ترتیب قرارگرفتن در جایگاه اول گوگل یعنی کاربران بیشتر از هر لینک دیگری آن لینک را مشاهده کرده و احتمالا روی آن کلیک هم انجام میدهند. در واقع بالاتربودنِ لینکها بین نتایج جستجو نوعی اشاره ضمنی به برتری و کارآمدی صفحه مورد نظر برای کاربران است. بهمین خاطر سئوکارها تلاش میکنند رتبه بهتری برای سایت کسب کنند.
رهگیری رتبه کلمه کلیدی چیست؟
به فعالیتهایی که منجر به دستیابی و کشف “رتبه کسبشده توسط صفحات مشخص برای کلمات کلیدی هدف” در نتایج جستجوی موتور جستجو (مثلا گوگل) بشود رهگیری رتبه کلمه کلیدی میگویند. در این فرایند فرسایشی و پرهزینه، اتفاقات متفاوتی رخ میدهد که هدف اصلی آن اینست بدانیم یک صفحه خاص در بین نتایج جستجوی ظاهرشده برای یک کلمه کلیدی (در موتور جستجوی هدف – مثلا گوگل) چه رتبهای دارد و در چه جایگاهی قرار گرفته است.
چرا نظارت روی رتبه سایت در گوگل مهم است؟
هرچقدر شما از روندِ رشد کلمات کلیدی و جایگاه صفحات نسبت به آن کلمه کلیدی افزایش پیدا کند پتانسیلهای وبسایت و ترافیک ورودی از گوگل هم افزایش پیدا میکند. بنابراین نظارت روی جایگاه صفحات در نتایج جستجو کمک میکند مراقبت بهتری از صفحات داشته باشیم و تاثیرگذاری اقدامات سئو خودمان را اندازهگیری کنیم.
آیا گوگل نسبت به رهگیری رتبه کلمات حساسیت دارد؟
بله. شدیدا گوگل از این موضوع بیزار است و بهیچ عنوان دوست ندارد وبسایت ها به رهگیری رتبه سایت در نتایج جستجوی کلمات کلیدی بپردازند ولی گوگل موفق نشده از این موضوع جلوگیری کند. امروز با تکنولوژیهای وباسکرپینگ در سگمنتو موفق شدهایم جستجو در گوگل را رصد کنیم و جایگاه وبسایتهای مختلف را استخراج کنیم، این کار در دنیا توسط شرکتهای محدودی انجام میشود و نیازمند تکنولوژیهای پروکسی و بایپسِ کپچایِ خودِ گوگل است. کاری هزینهبر، دشوار و تکنولوژیِ سطح بالا.
آیا باید همه کلمات وب سایت را تحت نظارت بگیریم؟
اگر صفحات وبسایت را مثل بذر در نظر بگیریم باید رتبههایی که این صفحات برای کلمات کلیدی هدف کسب میکنند را رصد کنیم تا بتوانیم مراحل رشد را دقیقتر نظارت کنیم. هدف اصلی نظارت روی رتبه صفحات برای کلمات کلیدی در نتایج جستجو، اینست که ما بتوانیم اثرگذاری فعالیتهای سئو و همینطور رشد و افت وبسایت را اندازهگیری کنیم تا بتوانیم واکنشِ مناسبی نسبت به ترافیک وبسایت، جایگاه صفحات در نتایج جستجو و مقابله با آپدیتهای سمی گوگل را داشته باشیم.
آیا ابزارهای رایگان مانیتورینگ رتبه کلمات کار میکنند؟
خیر. چون اینکار هزینهبردار بوده و سطح تکنولوژی بالایی را میطلبد. بنابراین نیازمند ابزارهای حرفهای هستید. بنابراین دلیلی وجود ندارد شرکتها به توسعه نرمافزارهایی بپردازند که هزینه نگهداری و بروزرسانی آنها زیاد است. البته نرمافزارهای متنبازِ معدودی وجود دارند که خودِ شما بعنوان کاربر باید پروکسی خریداری کنید تا بتوانید از این نرمافزارها استفاده کنید.
لیست ابزارهای رایگان استخراج رتبه کلمات کلیدی
ابزارهای خاصی برای اینکار سراغ نداریم. فقط سرچ کنسول بعنوان ابزاری که میانگین رتبه سایت نسبت به کلمات کلیدی را برای شما نمایش میدهد که حاصل جمع نزدیک به 10 فاکتور است و همین موضوع باعث میشود شما توانایی تشخیص دقیق رتبه را نداشته باشید.
معروف ترین پلتفرم های رهگیری رتبه کلمات در دنیا
- MOZ Rank Tracker
- Ahrefs Rank Tracker
- SemRush Rank Tracker
- Serpwathcer Mangools
- Serpstats Rank Tracker
- NightWatch Rank Tracker
نظارت روی رتبه کلمات کلیدی رقبا و نقش آن در سئو
از دیرباز داشتن اطلاعات در مورد رقبا یکی از مهمترین تاکتیکهای تقویت یک سمت از داستانِ رقابت بوده و هنوز هم هست. همینکه شما بدانید رقیبتان چه وضعیتی دارند و در سئو روی چه کلماتی کار کرده و فعالیتشان را متمرکز کردهاند یعنی شما میتوانید برای برخی از رقابتها آماده شوید. تجزیه و تحلیل رقیب سئو همیشه بشما در پیشبرد برنامههایتان کمک میکند، خصوصا اینکه در هزینهها میتوانید متمولبودن رقبا را در نظر بگیرید تا بودجه بازاریابی صحیحی داشته باشید.
در سئو، معمولا رقبا بخشی بزرگ و تاثیرگذار از داستان هستند (البته این موضوع در مورد اقیانوس قرمز – در بازاریابی – صدق میکند) و شما در هر شرایطی، باید به یک موضوع بنام رقابت توجه کنید. برای سئوکارها، پرداختن به 3 موضوع اصلی در سئو مهم است:
- میانگین میزان جستجوی کلمه کلیدی
- میزان ارتباط کلمه کلیدی با کسب و کارمان
- میزان رقابت موجود در صفحه نتایج جستجو
همونطور که میبینیم استراتژیستهای سئو هنگامیکه با ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی به تنظیم برنامه سئو میپردازند به فاکتورِ سوم یعنی رقابت کلمه کلیدی دقت زیادی میکنند. اگر شما بخواهید در سئو نتیجه مناسب کسب کنید، باید در ابتدا روی واژههایی کار کنید که رقابت در آنها در پایینترین حالت ممکن قرار دارد.
بنابراین ابزارهایی که در تحلیل بازار رقابت سئو و تحلیل صفحه اول گوگل بشما کمک کنند، میتوانند در کسب نتایج بهتر تاثیر مثبت داشته باشند و بشما در کاهش رقابت و دستیابی به برتری نسبی در سئو نسبت به رقبا کمک میکند. ما پیشنهاد میکنیم حتما روی تحلیل رقبا زمانِ کافی صرف کنید تا در کسب رتبه با چالشهای پیشبینینشده روبرو نشوید.
آیا همین امروز به نظارت روی رتبه کلمات کلیدی نیاز داریم؟
بله، بشرطی که بخواهید از سئو سایتتان نتیجه بگیرید. اگر که سئو و نتایج آن برایتان مهم نیست، بی خیال نظارت روی رتبههای سایت در گوگل شوید. مادامی که شما میخواهید در سئو که یک ماراتن مستمر و مداوم است موفق شوید به موضوع نظارت دائمی روی وضعیت همه برنامههایتان و پیشبرد آنها نیاز دارید.
پایش و تحلیل مداوم یک برنامه جهت اطمینان از اجرای صحیح آن، بشما کمک میکند ضریب اطمینان و کسب نتیجه را افزایش دهید و درصد خطاها و میزان ریسک نتیجه را کاهش دهید، از آنجا که سئو یک برنامه بلندمدت است، نظارت مداوم میتواند به تازگی برنامه و رشد آن کمک کند، حداقل عیبهای برنامه سئو را برای شما آشکار میکند و بشما در تغییر استراتژیهای سئو و اعمال تغییرات در برنامههایتان سرعت عمل میبخشد.
آیا دادههای سرچ کنسول برای رهگیری رتبه کافی نیست؟
خیر. رتبههای کلمات کلیدی یا صفحات مختلف در سرچ کنسول حاصل میانگین کلمات زیادی هستند. شما نمیتوانید به میانگینها اعتماد کنید چون عددِ دلخواه شما یا دقیق نیستند. بنابراین میانگین یا مستمری جایگاه یک صفحه در نتایج جستجو یا یک کلمه کلیدی ملاک اصلی ما نمیتواند باشد.
دادههای سرچ کنسول راهنمای مدیر سایت برای رفع ایرادها و بهینهسازی بیشتر محتوای وبسایت پیرامون نیاز کاربر است و ممکن است از اهداف تجاری وبسایت شما دور باشد چرا که مسئله نرخ تبدیل نمیتواند در میانگین رتبه کلمات کلیدی و صفحات در نتایج جستجو سنجیده شود و باید حاصلِ هدفگذاری خاص باشد.
فرض کنید میزان فروش فروشگاهِ آنلاینِ شما در موبایل 5برابر دستگاههای غیر موبایلی باشد، بنابراین شما به رتبه صحیح فروشگاهتان در جستجوی موبایلی نیاز دارید و نمیتوانید میانگین رتبه کلمات که ترکیب دسکتاپ و موبایل است را ملاک قرار دهید. این یکی از اصلیترین دلایل اهمیت ابزارهای رنکترکینگ است.