وقتی سرچ می کنیم اولین گزینه ای که دنبالش می گردیم گوگل است مثلا می خواهیم فرش خانه خود را به قالیشویی بدهیم اولین کاری که می کنیم کلمه قالیشویی را جستجو می کنیم. اگر هم بخواهیم جستجوی دقیقی داشته باشیم آخر کلمه نام مکان هم میزنیم به عنوان مثال: بهترین قالیشویی در جنت آباد یا بهترین قالیشویی در مشهد.
حال سوال اینجاست که اولین نسخه های قالیشویی که می بینید پس از جستجوی گوگل چگونه به نظر می رسید؟
واقعیت این است که گوگل به وب سایت هایی که ثابت کرده اند شایسته رتبه های برتر هستند، رتبه بهتری می دهد، و سوال دیگری که ایجاد می شود این است که این مقدار چگونه اندازه گیری می شود؟
اینجاست که به کلمه سئو می رسیم که به معنای انجام عملیاتی در یک وب سایت است تا به گوگل ثابت کنم که من شایسته چند خط اول گوگل هستم.
سئو چیست؟
سئو خلاصه ای از سه کلمه ( Search Engine Optimization) و به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است در فارسی به سئو معروف است و در انگلیسی SEO تلفظ می شود. در واقع مجموعه ای از فعالیت های مستمر است که یک وب سایت را به رتبه خوبی می رساند.
می توان گفت سئو راهی برای افزایش تعداد افراد در وب سایت و کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل با رعایت دستورالعمل ها و روش های موجود در قسمت فنی وب سایت و ایجاد محتوا یونیک است و باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت می شود. به همین دلیل به فروش بهتر سایت شما کمک می کند.
موتورهای جستجو به دنبال بهترین خدمات به کاربرانشان هستند. به عبارت دیگر، موتورهای جستجو سعی می کنند نتایجی را به صفحات جستجو ارائه دهند که علاوه بر کیفیت بالا، بیشترین ارتباط را با آنچه جستجوگر به دنبال آن است داشته باشد.
برای انجام این کار، موتورهای جستجو صفحات مختلف وب را برای درک بهتر محتوا و کیفیت آنها تجزیه و تحلیل می کنند. به طور کلی، سئو فرآیند بهبود محتوای آنلاین شما است به طوری که موتورهای جستجو می خواهند آن را به عنوان بهترین نتایج برای یافتن موضوع اصلی شما نشان دهند.
انواع سئو سایت
- سئو کلاه سفید که یک اقدام قانونی است.
- سئو کلاه خاکستری یا کار سالم با کمی تخلف
- سئو کلاه سیاه یا فعالیت های خلافکارانه
دو رنگ سئو کلاه خاکستری و کلاه سفید، عمل قانونی است. اما با روش خاکستری، گاهی اوقات یک تخلف جزئی وجود دارد. این کار برای فریب گوگل انجام می شود که در روش کلاه سفید صدق نمی کند. انجام عمل در روش کلاه سیاه غیرقانونی است و ممکن است نتایج زودتر در صفحه اول گوگل ظاهر شود یا ممکن است توسط گوگل شناسایی و جریمه شوید.
3 روش اصلی برای انجام سئو
فرقی نمی کند سئو را از چه راهی می خواهید انجام دهید، سفید، خاکستری یا سیاه، به هر حال این عملیات در 3 مرحله انجام می شود، ابتدا باید مشکلات فنی سایت برطرف شود، سپس مشکلات داخلی و در نهایت مسائل خارجی. با این حال، این مراحل نیز می توانند به صورت موازی پیش بروند و انجام آنها به تخصص بیشتری نیاز دارد.
- سئو داخلی یا (On-Page SEO)
- سئو خارجی یا (Off-Page SEO)
- سئو تکنیکال یا (Technical SEO)
خوب، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر بخش، ما به هر مرحله به طور جداگانه نگاه خواهیم کرد تا بدانیم که شامل چه عملیات و اقداماتی است و پس از اتمام هر مرحله چه انتظاراتی باید داشت.
پیشنهاد مطالعه: 100 فاکتور مهم در رتبه بندی سایت
سئو داخلی چیست؟
On-page فرآیند بهینه سازی محتوای صفحه وب برای موتورهای جستجو و کاربران است. زیرا بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو بستگی به نحوه بهینه سازی صفحات برای کاربران دارد.
علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت، فرآیندهای سئو داخلی یا درون صفحه شامل مواردی مانند بهینه سازی عناوین، برچسب ها و تصاویر است. با سئو داخلی، وب سایت خود را برای کاربران مفیدتر و ارزشمندتر می کنید. هرچه وب سایت شما برای کاربران کارآمدتر و موثرتر باشد، ترافیک و بازدید بیشتری خواهید داشت. و این به معنای بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو است.

سئو خارج از صفحه چیست؟
Off Page Seo تمام فعالیت هایی است که خارج از سایت برای بهبود رتبه صفحات در موتورهای جستجو انجام می شود. سایتی با بک لینک های با ارزش تر معمولا رتبه بهتری نسبت به سایت های مشابه با بک لینک های کمتر خواهد داشت.
موتورهای جستجو لینک ها را نشانه محتوای باکیفیتی و قابل ارجاع می دانند با این حال بسیاری از مردم فکر می کنند که Off Page Seo همان لینک بیلدینگ است، اما اینطور نیست و لینک بیلدینگ تنها بخش بزرگی از این روش بهینه سازی است.
به عنوان مثال، مواردی مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی و برندسازی جزئی از سئو خارجی هستند. به عبارت دیگر Off Page Seo کاری است که در خارج از وب سایت انجام می شود تا موتورهای جستجو این وب سایت را قابل اعتماد و معتبر ببینند.

سئو تکنیکال یا (Technical SEO) چیست؟
سئوی فنی به معنای بهبود جنبه های فنی یک وب سایت برای افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است. اجزای فنی سئو این است که محتوای یک وب سایت را تا حد ممکن برای موتورهای جستجو قابل درک و فرآیند بررسی آن را سریع و آسان کند.
به عبارت دیگر، با استفاده از سئوی فنی، به موتورهای جستجو کمک میکنید تا وبسایت شما را راحتتر پیدا و آنالیز کنند. دلیل نامگذاری سئوی تکنیکال یا سئوی فنی این است که اساسا این نوع سئو ربطی به محتوای وب سایت شما ندارد و هدف اصلی آن بهینه سازی زیرساخت وب سایت شما است.
چرا سئو تاثیر زیادی بر فروش دارد؟
فروش بیشتر مهم ترین مسئله برای هر کسب و کاری است. رشد فروش اینترنتی سنتی و دیجیتال، مانند هر کسب و کار دیگری، باید در نظر بیننده باشد. برای شفافتر کردن، بیایید یک مثال بزنیم. فرض کنید میخواهید یک فروشگاه باز کنید. اولین و مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد بدون شک موقعیت مکانی فروشگاه است.
هرچه فروشگاه شما در شلوغ ترین مکان شهر باشد، بهتر است. هرچه بیشتر بخرید، تقاضای بیشتری خواهید داشت. زیرا به شما حس خوبی می دهد و شانس فروش و کسب سود را افزایش می دهد. ظاهراً مغازه ی حاشیه خیابان نسبت به مغازه ی کوچه پس کوچه مشتری بیشتری دارد.
در فضای اینترنت هم همینطور است. با این تفاوت که مکان فروشگاه شما با ابزارهایی مانند خیابان یا کوچه اندازه گیری نمی شود. در کسب و کار اینترنتی محل فروشگاه (وب سایت) شما که موقعیت و رتبه شما را مشخص می کند.
هر چه جایگاه و رتبه فروشگاه اینترنتی شما (چه تجاری و چه خدماتی) بالاتر باشد، مشتریان بیشتری خواهد داشت. و این افزایش مشتریان به معنای افزایش فروش و سود بیشتر است. اکنون این موتور جستجو (گوگل) است که موقعیت و رتبه سایت شما را تعیین می کند و این کار را با در نظر گرفتن استانداردها و معیارهایی به نام سئو انجام می دهد.
در انتهای مقاله شما را با سئو چست و کاربرد آن آشنا کردیم اگر شما هم سابقه فروش از طریق سئو را دارید می توانید با ثبت نظرات خود در پایین دیدگاه این مقاله با ما به اشتراک بگذارید و یا اگر قصد دارید سایت خود را سئو کنید سگمنتو با ارائه خدمات طراحی سایت و سئو همراه شما خواهد بود جهت ارتباط با تیم پشتیبان می توانید با شماره درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.